A
gyújtáskábelekkel kapcsolatban nagyon sok téves információ van a
köztudatban. Keverednek a fogalmak, "szilikonos", "szénszálas",
"zavarszűrős" stb.
Sokan a márkához ragaszkodnak pedig a nagynevű cégek is többféle
minőségben gyártanak kábelt ugyanahhoz a típushoz. Nagyon jól kinéző,
szépen csomagolt kábel is kapható gyenge műszaki tartalommal.
Ezen az oldalon 25 év tapasztalatával megpróbálom érthetően
összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat.
Milyen jelek utalnak a
gyújtókábel hibájára?
- Ha az autó "rángat" ez általában gyújtás hibára
utal. A gázos autóknál gyakori jelenség, hogy benzinnel szépen jár a
motor, de gázzal durrog, rángat. Leggyakrabban ezt is a hibás gyújtás
okozza.
A gázüzemről bővebben itt
- A hibás, sérült gyújtókábel fogyasztás növekedést
eredményez.
Optimális fogyasztáshoz tökéletes gyújtásra van szükség.
Ha a gyújtáskábel elöregszik, megsérül, akkor a gyújtás energiája nagy
veszteséggel, és nem a megfelelő időpontban jut el a gyertyához.
Ilyenkor a keverék tökéletlen égése miatt a motor teljesítménye
csökken, fogyasztása megnő.
Hogyan állapítható
meg hogy melyik gyújtókábel hibás?
1. nézze meg alaposan a kábelt.
10-15 éves korukra a legjobb gyári kábelek is elöregszenek. A kábel és
a gumikupakok, gyertyapipák megrepedezhetnek, kidörzsölődhetnek esetleg
nyest rágja meg őket.
Ha ide kattint megnézheti a fotókat a
szemmel is látható hibákról.
Sokszor szemmel nem látható, tűhegynyi lyukak keletkeznek ezeket nehéz
észrevenni, de a szikra ezen már áthúz.
2. csatlakoztassa le a kábelt és nézze meg a gyertyapipa és az elosztó
csatlakozókat. Ha valahol laza az érintkezés azon a helyen általában
szürkés-zöldes rézoxid, esetleg rozsda látható. Tisztítsa meg puha
ruhával, esetleg óvatosan nagyon finom csiszolópapírral. Tisztítás után
a csatlakozónak a típustól függően "húzósan", vagy erőteljes
kattanással kell csatlakozni. Ha a csatlakozás laza akkor a
csatlakozót, vagy az egész kábelt cserélni kell.
Fotó az oxidált
csatlakozóról és
itt van a csatlakozó csere után
3. Nehezen észrevehető, de igen gyakori hiba hogy a gyertyagumi nem zár
szorosan a gyertya porcelán szigetelőre. Ilyenkor a porcelán szigetelőn
létrejövő kúszóáram testeli a szikrát. Ez a veszteség nagyobb lesz ha
víz, hűtőfolyadék, korom vagy egyéb szennyeződés kerül a szigetelőre.
Ezt a jelenséget nézze meg itt.
A csatlakozók, gyertyapipák a kábelekről lebonthatók, így ezek
cserélhetők. Csak néhány típus van, ahol a gyári kábelekre nem bontható
csatlakozókkal szerelték a gyertyapipákat (pl BMW, vagy Smart) de
ha az esetenként több ezer forintért beszerezhető gyertyapipákat meg
akarjuk menteni arra is van megoldás. A gyújtókábelek felújításáról
bővebben itt.
4. Ellenállás mérővel mérje meg a kábelek ellenállását. Ha végtelen
ellenállás mér, akkor a kábel szakadt.
A jó kábelek ellenállás értéke a típustól és a kábel szerkezetétől
függően 1 kOhm és 15 kOhm között lehet.
Az érték típusfüggő. Mercedes gyertyakábelek általában 1 kOhm, Suzuki
Swift 1.3 gyertyakábel 5-10 kOhm, Ford Escort 1.3-as 8-10 kOhm. Ha az érték kis mértékben
(max 50%) tér el a gyári értéktől, az nem hiba, de ha nagyságrendnyi
eltérés van (pl 100 kOhm) akkor cserélni kell. Mérje meg úgy is, hogy
közben mozgatja a kábelt és a csatlakozókat. Ha az érték változik,
akkor a kábel vezetőjében, vagy valamelyik csatlakozónál érintkezési
hiba van, ott a szikra átugrik és a kábel rövidesen tönkre megy.
Ha jó ellenállás értékeket mér attól még a kábel lehet rossz!
5. Járó motor mellett sötétben figyelje meg a
kábeleket. A sérült részeknél kisebb-nagyobb kékes szikrák ugrálnak a
közeli fém részekre. Ha a gyanús területre kevés vizet permetez, (nem
locsolni! permetezni például virág permetezővel) egyértelműbbek lesznek
a szikrák. Ha nem szikrákat lát, hanem a kábel felszínén kékes-lilás
"köd" látszik, az általában nem jelenti a kábel hibáját.
A gyakorlat után egy kis elmélet:
Az Otto-motoroknál a hengerben a gyújtógyertya által létrehozott szikra
gyújtja be a keveréket.
A szikra létrehozásához szükséges energiát a gyújtókábel közvetiti a
trafótól a gyertyáig. A gyújtófeszültség a korszerű motoroknál elérheti
a 30-35 kiloVolt értéket. A kábeleknek tartósan bírni kell a 180-220
oC
hőmérsékletet, az olaj és egyéb szennyeződéseket és biztosítani kell,
hogy a nagyfeszültség akkor se húzzon át a fém részekre, ha esetleg víz
csapódik fel. Ezeknek a követelményeknek csak a legjobb anyagokból
precízen összeszerelt kábelek felelnek meg.
A
gyújtáskábelek szerkezete: A gyújtókábelek egy
vezető érből és a viszonylag nagy
falvastagságú
szigetelőből állnak.
A megfelelő méretre vágott kábelre présszerszámmal rögzítik a
csatlakozó sarukat. A kábel szerkezetétől függően ezekhez a sarukhoz
vagy ezekre a sarukra csatlakoztatják az igen változatos kialakítású
gyertya- elosztócsatlakozókat,
gyertya- elosztógumikat.
A különböző szerkezetű gyújtókábelek felépítését
megnézheti itt
A vezető ér szerkezete
lehet: 1. rézsodrat 2. szénszál 3. ellenálláshuzal 4. kis ellenállású ellenálláshuzal
1. rézsodrat Angol
elnevezése
copper core. Általában 19 ónozott
rézszálból készítenek 1 mm
2 keresztmetszetű sodratot.
Ennek az
ellenállása gyakorlatilag 0 kOhm,
ezért a rézvezetős kábelekhez mindig zavarszűrős csatlakozókat kell
használni. Sokak véleménye szerint ez a megoldás elavult. Ez tévedés.
A Mercedes, Audi, BMW, Volkswagen motorokhoz gyári beépítésként mindig
ilyen szerkezetű kábelt használtak.
Rézvezetős,
csatlakozókkal szerelt kábelnél minden szál ellenállása -annak
hosszától függetlenül- azonos.
Például a Volkswagennél a gyertyakábelek ellenállása 6 kOhm, a
trafókábelé pedig 2 kOhm. Ha az ellenállás értékek kevesebb mint 50%-al
térnek el a gyáritól, az még nem hiba de ha nagyságrenddel nagyobbat,
vagy szakadást mér, akkor cserélni kell.
Ezeknél a készleteknél ha csak az egyik kábel hibásodik meg, nem kell a
teljes készletet cserélni. Nálam megtalálja a gyárival megegyező
kialakítású és műszaki paraméterekkel rendelkező gyújtókábeleket. Ezek
minden gond nélkül beilleszthetők a hibás szál helyére.
Benzin- gáz-
E85 üzemhez is ajánlott a gázüzemről bővebben itt
2. grafittal impregnált
szilikongumi.
Szénszálasnak
nevezik. Angol elnevezése
resistive core
Itt egy hajlékony üvegszál sodratot
köpenyeznek meg olyan nagy hőállóságú szilikongumival, amit grafittal
impregnálnak. A grafit mennyiségét úgy adagolják, hogy a vezető
ellenállása méterenként 10-20 kOhm között legyen. Ez az
ellenállás biztosítja a szükséges zavarszűrést. Az ilyen vezetőjű kábel
egy ellenállásméréssel könnyen felismerhető mivel a szerelt kábel
ellenállása annál nagyobb, minnél hosszabb a kábel. Ilyen szerkezetű
kábelt használ pl: a Ford, Opel és néhány japán és koreai gyártó.
Ebből a kábelből
olcsón lehet helyettesítő (alternatív) kábelt készíteni a gyárilag
rézvezetős változatok helyett. Sok gyártó készít olyan alternatív
készletet, ami ránézésre megegyezik a gyári rézvezetős kivitellel.
Vásárlás előtt tájékozódjon, mert ezeknek a kábeleknek a paraméterei
gyakran egészen durván eltérnek a gyáritól és ezt az igényesebb, vagy
gázzal, E85-el működtetett motorok nem szeretik. Erről bővebben
itt.
Gázüzemhez,
E85-höz nem ajánlott!
3. ellenálláshuzal. Ferroflex kábelnek is nevezik
Angol elnevezése
reactive core.
Az üvegszál sodratra mágneses szilikon bevonatot húznak, majd erre a kb
1 mm átmérőjű szálra ellenálláshuzalt tekercselnek a kábel teljes
hosszában. Kisebb ohmos ellenállás mellett is megvalósítható a
nagyfrekvenciás zavar impulzusok elnyomása, mivel a tekercs induktív
reaktanciája hozzáadódik az ellenálláshoz.
A vezető
ellenállása méterenként 5-8 kOhm között van. A kisebb
ellenállás miatt a szikrát létrehozó energia kevesebb veszteséggel jut
el a gyertyáig és a fém ellenálláshuzal (általában nikrothal CrNi vagy
kantál CrAlFe) jobban bírja a gázüzemmel járó nagyobb igénybevételt
mint a "szénszál".
A gázzal, E85-el
üzemeltetett motorok csak hibátlan gyújtásrendszerrel működnek jól.
Ennek oka az, hogy a gáz-levegő keverék magasabb hőmérsékleten gyullad
be mint a benzin-levegő keverék. Ezen segít a nagyobb gyújtási energia.
Eddigi tapasztalataim szerint azoknál az autóknál, ahol benzinnel jól
ment az autó, de gázzal rángatott, gyújtókábel csere után a gázüzem is
rendbe jött. A gázüzemről bővebben itt
Gáz és E85 üzemhez
ajánljuk!
4. kis ellenállású ellenálláshuzal acryl bevonattal.
Angol (USA) elnevezése
Mag-wire wound wire
Az üvegszál - aramid sodratra kis ellenállású huzalt tekercselnek, majd
ezt egy nagyobb ellenállású acryl réteggel köpenyeznek. Az elv
egyszerűsítve a következő: A gyújtóimpulzusok nagyfrekvenciás
összetevői a vezető felületén haladnak (skin hatás) ahol a nagyobb
ellenállású réteg helyezkedik el. Ez a réteg a zavaró impulzusokat
hatásosan csillapítja. A kisebb frekvenciájú impulzusok pedig a kis
ellenállású ellenálláshuzalon gyakorlatilag csillapítás nélkül jutnak
el a gyertyáig.
Az általam használt angol gyártmányú
Maglite® kábel
ellenállása
500 ohm/foot (kb 1,6 - 2,0
kOhm/méter)
Ezt a kábelt ipari
gázmotorok gyújtásrendszeréhez használjuk, de ez a kábel az amit a
köznyelv sportkábelnek nevez.
A szigetelő anyaga
leggyakrabban: 1. PVC, 2. EPDM, CPE, EVA, 3. szilikongumi
1. PVC (Polivinil-klorid)
Hőállósága -30
oC és +90
oC között van, ezért a
korszerű motoroknál már nem használják. Rézvezetős változatát 5 mm és 7
mm-es külső átmérővel forgalmazzuk. Az 5 mm-t fekete, a 7 mm-t piros és
fekete színben tartjuk raktáron. A 7 mm-es kábel átütési szilárdsága:
25 kVolt. az 5 mm-é kb 15 kVolt.
Gyújtókábel készleteket a volt szocialista típusokhoz gyártunk belőle
addig amig igény van rá.
Felhasználási területe: a volt szocialista
típusokhoz, oldtimerekhez, mopedekhez, kerti gépekhez,
villanypásztorokhoz.
2. EPDM (etilén-propilén-diene-monomer)
CPE (klórozott
polietilén)
EVA (etilén-vinilacetát)
Ezeken kívül több hasonló tulajdonságú anyagot használnak.
Hőállóságuk -30
oC és +150
oC....+190
oC
között van.
Hőállóságuk,
élettartamuk a PVC és a szilikongumi között van, ezekből már viszonylag
jó minőségű kábelt lehet készíteni.
3. Szilikongumi.
Gyújtókábel készleteinket szilikongumi szigetelőjű kábelből készítjük.
A 7 mm átmérőjű fekete
színű kábeleket egy angliai kábelgyárból vásároljuk
szénszálas és
rézszálas változatban.
A szigetelő két rétegű szilikongumi, a szénszálasnál a rétegek között
üvegszálas erősítéssel és
"KUGLER KÁBEL super silicone F class"
felirattal.
Hőállóság -50
oC
és +250
oC között. Ezek az ISO3808 szabványszerint F osztályú
kábelek (legmagasabb osztály).
A gyártó által kiállított adatlap PDF-ben
letölthető itt .
Az
ellenálláshuzalos vezetővel
gyártott, 7 mm külső átmérőjű fekete, a 8 mm átmérőjű piros és kék
színű csökkentett ellenállású kábelek szintén angliából jönnek.
A 7 mm átmérőjű kábelek átütési szilárdsága 35.000 Volt, a 8 mm vastagé
40 - 45.000 Volt. Ez bármelyik széria autóhoz megfelel, de ha önnek
ennél nagyobb értékre van szüksége akkor ezt tudjuk növelni.
Tartunk
még raktáron német gyártmányú, 5 mm átmérőjű, vörösesbarna színű
rézvezetős szilikon kábelt is.
A szilikon kábelek a legjobb és egyben a legdrágább gyújtókábelek.
Ezért csak a legjobb gyártók használják őket. A hazai boltok jellemzően
EPDM, vagy EPDM-EVA, esetleg EVA-szilikon kábeleket forgalmaznak, mivel
ezeket tudják elérhető áron adni. Amellet, hogy ezeknek kisebb a
hőállósága, az élettartamuk is rövidebb mint az általunk forgalamzott
szilikon kábeleknek. Mi nagy tételben közvetlenül a gyártóktól
vásároljuk az anyagokat, alacsony rezsivel és haszonnal dolgozunk, így
a jobb minőséget is olcsóbban tudjuk adni. Gyújtókábeleinkre a
garancia 3 év és nem kérünk semmilyen
szakvéleményt, szerelői igazolást. A garancia feltételei itt
A csatlakozók 1.
az ellenállásos gyújtókábelekhez
2.
az ellenállás nélküli
gyújtókábelekhez
1. Az ellenállásos vezetővel gyártott (
szénszálas, ellenálláshuzalos)
kábelekhez használt csatlakozók.
A kábelek végére olyan sárgaréz vagy acél sarukat szerelünk, amelyek
pontos csatlakozást biztosítanak az adott típusnál használt gyertyához,
osztófedélhez, trafóhoz. A zavarszűrő ellenállást a kábel tartalmazza,
ezért a csatlakozókba nem szükséges beépíteni.
A gyertyacsatlakozó SAE rendszerű (a gyertyán
lecsavarható, vagy fix 6,3 mm átmérőjű csap van
fotó itt)
Erre a fém csatlakozóra kerül szorosan a gyertyagumi. Ez lehet egyenes,
90 fokban, vagy 120 fokban megtört.
Anyaga szilikongumi, hőálló műanyag, vagy bakelit, mivel bírnia kell az
akár 180
oC
hőmérsékletet is.
Ezekhez a kábelekhez kb 70 féle gyertyapipát, gyertyagumit tartunk
raktáron, de a készletet folyamatosan bővítjük.
Az elosztó, trafó csatlakozó lehet
egyenes vagy 90 fokos kivitelben
- DIN (normál) az elosztófedélen, trafón egy
8,2 mm belső átmérőjű fém hüvely van
fotó itt
- 4 mm csap (tüskés) az elosztófedélen, trafón a
műanyag hüvelyben 4 mm-es fogazott csap van
fotó itt
- SAE (kiálló csapos) Az elosztófedélből, trafóból
6,3 mm átmérőjű csapok állnak ki (mint a gyertyán)
fotó itt
- Ford (kapcsos) az elosztófedélen, trafón egy
peremes csonkban 7 mm belső átmérőjű hüvely van
fotó itt
- a Toyota használ egy 5 mm-es csatlakozót, ezt egy
vékony 5 mm-es kábelre szerelik, ezt nem tartjuk raktáron
Ezeket a csatlakozókat fedik a hozzájuk illeszkedő gumiharangok. Itt
nem szükséges szilikongumit használni, mivel itt nincs olyan nagy
hőterhelés, mint a gyertya oldalon. Anyaguk jellemzően kb 150
oC-ig
hőálló EPDM
Ezekből a csatlakozókból kb 20 féle van raktáron. Ezek -a Toyota néhány
típusa kivételével- lefedik a változatokat.
2. A rézvezetős,
ellenállás nélküli kábelhez használt gyertyapipák, csatlakozók.
A
rézvezetős kábelekhez zavarszűrővel szerelt
csatlakozókat kell használni, mivel a kábel ellenállása 0 kOhm.
Az autógyárak 5 különböző sarut használnak a kábel és a gyertyapipa,
elosztó- trafó-csatlakozó korrekt összekapcsolásához.
Ezek közül 4 féle bontható de van egy ami az összeszerelés után
roncsolás nélkül nem bontható. Ezt a bonthatatlan csatlakozót csak
néhány gyártó használja (pl BMW, Smart gyári kábelek). A legtöbb
rézszálas kábelen a gyertyapipa, csatlakozó szerelhető.
Gyújtókábeleinkre a pipákat a gyárak által használt bontható
csatlakozókkal szereljük. Jelenleg kb 30 féle gyertyapipát és kb 20
féle elosztó- trafó-csatlakozót tartunk raktáron. Ezeknek a német
gyártóktól beszerzett garantált minőségű alkatrészeknek a kialakítása
és műszaki paraméterei a gyárival megegyezőek, esetenként ugyanott
készülnek, ahol a gyári.
Az elosztó oldalon gyakorlatilag minden létező változatot tudunk
szerelni. A gyertyapipa választékot folyamatosan bővítjük.
A VW, Seat, Skoda, Audi, Mercedes, BMW legnépszerűbb típusaihoz tudunk
házilag szerelhető gyertyapipákat, elosztó csatlakozókat szállítani
Speciális szerszámok nélkül lecserélhető a hibás pipa és nem kell az
egész gyújtókábelt, vagy készletet cserélni
Ha ön gyárilag rézvezetős kábellel szerelt autójához keres
gyújtókábelt, lehetőleg ragaszkodjon ehhez a gyári kialakításhoz. Ha a
kereskedő nem tud felvilágosítást adni a kábel szerkezetéről akkor
gyanakodjon. Hogyan állapítható meg a kábel szerkezete
szétszerelés nélkül,
itt olvashat. A
helyettesítő (alternatív) kábelekről
pedig itt
Ha ön végigolvasta ezt a leírást láthatja, hogy ez a "darab drót"
milyen fontos szerepet tölt be az autóban.
Ha tőlünk vásárolja meg ezt az alkatrészt, jó áron nagyon jó minőséget
kap. Ha pedig csak kérdése van arra is szívesen válaszolunk.
Köszönöm érdeklődését
Kugler Károly tel.: 20 9519-849 e-mail:
kugler@gyujtokabel.hu honlap:
www.gyujtokabel.hu