Vissza a címlapra
|
|
A gyertyacsere fontosságáról
Ha
égéskimaradás gyanú merül fel (az autó rángat estleg a kipufogóba
"durrog") érdemes a gyertyák ellenőrzésével kezdeni.
A gyertya több okból tud elromlani de itt most az elektródák kopására koncentrálok.
Minden szikránál anyagrészecskék válnak le az elektródákról, az anyag
kopik, a hézag nő. Először a csúcsok és élek kopnak le. A hézag
nővekedése szemmel esetleg nem látható de a "lekerekedett" elektródák
esetén a szükséges feszültség már megnő. 0,1 mm hézag növekedés pedig kb 2
kVolt feszültség növekedést okoz.
A csere periódus (nem egyenlő az élettartammal, hiszen még az előtt kicseréljük hogy kárt okozhatna) függ:
- a felhasznált anyagoktól.
Egyszerű rézelektródás gyertya kb
20-30 ezer km
Platina gyertya kb 60-80 ezer km
Iridium gyertya kb 100-150 ezer km
- a testelektródák számától
Nagyon leegyszerűsítve: ahány
testelektróda annyiszor 20 ezer km
- a motor szerkezetétől, üzemanyagtól
A kétütemű egy km alatt kétszer
annyit szikrázik (kopik) mint a négyütemű tehát az élettartam feleződik.
Nagyobb sűrítési végnyomás vagy
turbó mellett jobban kopik a gyertya (a most divatos kis köbcentis
turbós
motoroknál az iridium gyertya csere periódusa jellemzően 60 ezer km)
Az LPG, CNG üzemanyag esetén is
jobban kopik a gyertya bővebben
itt
- az üzemeltetés módjától
Sok hideg üzem, rövid távú
használat, magasabb fordulaton vezetés jobban koptatja a gyertyát
Mit
okoz a túlzottan megnövekedett hézag?
Az
ív kialakulásához 10 kVolt-tól akár 25 kVolt feszültség szűkséges.
Ahogy nő a hézag úgy nő a feszültség.
A nagyfeszültségű alkatrészek szigetelését természetesen túlméretezik,
de könnyű belátni hogy pl a hengerenkénti trafóknál (ceruza trafó) sok
szigetelő anyag nem fér el.
Készítettem három kis videót az
egyszerűbb érthetőség kedvéért.
1. Normál légköri nyomás és száraz levegő mellett 10 mm-re állított
gyertyahézag modellezi a hengerben lévő kb 10 bar nyomást és 1 mm
hézagot. Ez kb 20 kVolt
feszültséget jelent Video itt
2. kb 12 mm hézag (20% növekedés) kb 24
kVolt. Gyújtáskimaradás van, a kerámia szigetelőn megjelenik a
kúszószikra. Ha az elöregedett, szakadt gyertyagumi nem zárja le a
párát, nedvességet akkor gyakran itt épül le a nagyfeszültség. Video itt Fotók a "megégett" gyertyáról és gyertyapipáról itt az alsó sorban 3. kb 14 mm hézag (+40%) Jól záródó gyertyagumival lezártuk a
kúszószikra útját. kb 28 kVolt.
Csak néha van szikra a gyertyán. A halkabb folyamatos "kattogás" is
áthúzás hang (a nagyfeszültség leépúl valahol) ilyenkor a trafón belül
húz át. Video itt
|
|