Vissza a címlapra
a
|
|
Kugler
gyújtáskábel gázüzemhez, LPG-hez, CNG-hez
1990
óta gyártunk gyújtókábel készleteket. Több éve szerepel kínálatunkban
gyújtáskábel LPG-hez, CNG-hez, földgáz üzemű ipari gázmotorokhoz is.
Tapasztalataim megosztásával szeretnék segíteni az LPG, CNG, E-85
üzemanyaggal (továbbiakban gázzal) hajtott motorok üzemeltetéséhez,
javításához.
A
gáz - levegő keverék begyújtásához több energia kell mint a benzin -
levegőhöz.
(A
szikra kialakulásáról és tulajdonságairól bővebben itt.)
A
gyújtógyertya gyártók mérései szerint ha benzinnel 3000 ford/perc-nél a
szikra kialakulásához szükséges feszültség 16.000 volt, akkor
ugyanebben a motorban gáz üzemanyagnál ez a feszültség kb 20.000 voltra
nő.
A
korszerű gyújtótrafók képesek ezt a többlet feszültséget előállítani,
de ilyenkor a trafó, (elosztó) a gyújtókábel és a gyertya is
folyamatosan akár
25%-al magasabb feszültségen üzemel mint amire tervezték. Ez a
feszültség gyorsan koptatja a gyertyát, károsíthatja a kábeleket és a
trafót
A legtöbb szerelő már találkozott a gázüzemből adódó gyújtás hibával,
ezért elterjedt megoldás a gyertyahézag szűkítése. Ez logikus megoldás,
hiszen ilyenkor a szűkebb hézaggal a szükséges gyújtófeszültség is
csökken. Sokan mondják hogy "gázhoz egypólusú gyertya és 0,7 mm
gyertyahézag"
Ha
a gyertyahézagot szűkíteni akarjuk akkor célszerű egypólusú (helyesen
egy testelektródás) gyertyát használni, mivel ennél ez könnyen
megoldható.
A 0,7 mm-es hézag
nem mindig igaz. Annyival kell szűkíteni a távolságot hogy kb 10
- 20%-al csökkentsük a szükséges feszültséget.
Tehát
eredetileg 0,9 mm-es gyertyahézagnál jó lehet a 0,7 - 0,8 mm de ha
benzinhez 1,3 mm az előírt hézag akkor gázhoz 1 mm alá nem szabad menni.
Emellett
célszerű egy értékkel "hidegebb" gyertyát használni a magasabb
hőterhelés miatt.
A gyújtógyertya gyártók kínálatában vannak gázhoz ajánlott típusok.
Ezek drágák, de tartósak. Az elektródák formáját, anyagát, a gyertya
hőértékét az adott motorhoz igazítják a gázüzem sajátosságai figyelembe
véve. Így a szükséges feszültség is csökken kímélve a trafót és a
kábeleket.
Amikor kialakult az ív, a feszültség visszaesik néhány ezer voltra.
Ebben a szakaszban kell begyújtani az összesűrített keveréket.
A
nehezebben gyulladó gázhoz erősebb szikra szükséges. Itt
van jelentőssége a gyújtókábel ellenállásának.
A
gyújtáskábeleket a vezető típusa szerint három csoportba osztjuk. (részletesebb
leírás itt)
1. Rézvezetős kábel zavarszűrős csatlakozókkal. (szerkezetéről
bővebben itt)
Ezt
a típust jellemzően a német gyártók használták (Volkswagen, Seat,
Skoda, Audi, BMW, Mercedes) de a Fiat, Opel, Alfa Romeo-nál is
előfordul.
Legfontosabb
jellemzőjük hogy a szerelt kábelek ellenállása független a kábel
hosszától hiszen a rézvezető ellenállása gyakorlatilag 0 kohm. A kész
kábel ellenállását a csatlakozókba épített zavarszűrő ellenállás értéke
határozza meg.
Ez
az érték általában VAG csoportnál
gyertyakábel: 6 kohm, trafókábel:
2 kohm
Mercedesnél
gyertyakábel: 1 - 2 kohm,
trafókábel: 0 kohm
BMW-nél
gyertyakábel: 6 kohm,
trafókábel: 2 kohm
Ezek
a gyárival megegyező ellenállású kábelek tapasztalataink szerint
gázüzemhez is megfelelnek.
Kínálatunkban
az ilyen szerkezetű kábelek megnevezésében az SR, vagy SRe jelölés
szerepel. Pl.: VW-11SR
A
gond ott van, hogy néhány gyártó (akár jobb nevűek is) ugyanígy kinéző
készleteket gyártanak, de nagy ellenállású "szénszálas" kábelből.
Volt
a kezemben Mercedes M103 motorkódhoz vásárolt drága gyújtókábel ahol a
trafókábel ellenállása a gyári 0 kohm helyett 16 kohm, a
leghosszabb gyertyakábel ellenállása szintén 16 kohm volt a gyári
1 kohm helyett. A gyújtás energiája a trafó és a gyertya között 32-szer
akkora ellenállással találkozott, mint a gyári érték volt.
Természetesen nem tudta begyújtani az egyébként is több energiát
igénylő gáz - levegő keveréket.
A
gyári és az "alternatív" változat közti különbséget nézze
meg itt
A gyárilag rézvezetős kábel helyett gázhoz ne használjon szénszálas
kábelt!!
2. Szénszálas, passzív ellenállású (resistive core) kábel (szerkezetéről
bővebben itt)
Jellemzően
az amerikai gyártók alkalmazták (Ford, GM-Opel, Chevrolet-Daewoo) Ezek
viszonylag olcsó, jól szerelhető kábelek.
A vezető ellenállása 12 - 20 kOhm méterenként. Tehát minnél hosszabb a
kábel annál nagyobb az ellenállása. Ez 60 cm-es kábelnél kb 10 kOhm.
A
nagy ellenállású kábellel gyengébb a szikra és a grafit szemcsékkel
impregnált műanyag vezető kevésbé bírja a gázüzemben fellépő nagyobb
terhelést. Benzinhez jó, de gázüzemhez
nem ajánljuk!
A
kereskedelmi forgalomban kapható utángyártott kábelek jellemzően ebből
készülnek. Ha gázhoz keres kábelt kérdezzen rá a kábel szerkezetére.
3.
Ellenálláshuzalos, aktív ellenállású (reactive core) kábel
(szerkezetéről
bővebben itt)
Jellemzően
a Fiat, Citroen, Renault, Peugeot és a legtöbb japán gyártó alkalmazta. Gázüzemhez
ajánlott!
A
vezető ellenállása általában 5 - 7 kohm/m, ez 60 cm kábelnél általában
3 - 4 kohm ellenállást jelent.
A
kisebb ellenállású kábelen az energia kisebb veszteséggel jut a
gyertyához, a szikra erősebb lesz. Ahol a gyártó ilyen kábellel
szerelte a motort és utólag gázüzemre alakítják, akkor gyújtókábel
cserénél a gyárival megegyező (reactive core) kábelt keressen.
Webáruházamban
a "kábel
típusa" dobozban választhatja ki a
GÁZHOZ ajánlott kábelt. Ha a terméknél nincs ilyen lehetőség, kérjen
ajánlatot tőlem.
A
hosszú (50-100 cm) szénszálas kábeleket gázhoz célszerű kis
ellenállásúra cserélni.
(pl. USA V6, V8 motorok vagy Opel Omega C20NE)
A
rövid (20 - 50 cm) kábelekkel szerelt, de a gyújtásra érzékeny
motoroknál is hasznos a csere.
(pl. Mondeo III 1.8, 2.0)
A
fém ellenálláshuzalból (nikrothal, kantál) tekercselt vezető a nagyobb
feszültség mellett is tartósabb mint a műanyag szálakból álló "szénszál"
Összefoglalva: - A gázüzemű motorok
hibátlan gyújtásrendszert igényelnek. (trafó, elosztó, gyújtáskábel,
gyertya)
- Ne mulassza el a gyertyacserét!
(egypólusú rézelektródás gyertya 15000-20000 km. Platina, iridium
gyertya 60.000-80.000 km)
- Gyárilag rézvezetős, vagy
ellenálláshuzalos kábelt ne cseréljen szénszálasra!
- Gyárilag szénszálas kábelt érdemes
ellenálláshuzalosra cserélni.
Ne
felejtse el hogy hibátlan gyújtás esetén is felléphet a hengerben
égéskimaradás (P300 hiba) erről
itt egy jó cikk
Ha
kérdése van küldjön e-mailt a kugler@gyujtokabel.hu címre,
vagy hívjon a 20 9519-849 számon
Kugler Károly ev
|
|